Om LMK

LMK Markvårdsmaskiner AB finns i Arninge, Täby. Vi säljer och hyr ut nya och begagnade markvårdsmaskiner såsom gräsklippare, redskapsbärare, kompakttraktorer, lastmaskiner, grävmaskiner, elbilar och andra elfordon, maskiner för ogräsbekämpning, traktorvagnar, sandspridare, vikplogar och sopmaskiner.

Vi är verksamma i hela Stockholm, Uppsala och Södermanlands län. Våra produkter är marknadsledande i sin nisch ex. Belos, Weidemann, Kubota, Doosan, Walker, Ventrac, Melex, AEBI Schmidt, GMR/STAMA, Fjärås, Siringe, K-Vagnen, SnowEx, BigMow, Spider och Norje Smide med mera.

Flera av våra leverantörer är anslutna till HBV-Avtal.

Våra kunder är främst professionella användare som kommunala bostadsbolag, stat och kommun, kyrkor, fastighetsförvaltningar, privata entreprenörer, fastighetsbolag med mera.

Vår utställningshall är alltid välfylld med nya och begagnade maskiner. Om Ni inte vill köpa kan vi erbjuda Er både hyra plus finansiella skräddarsydda lösningar av maskiner.

 Välkomna! 

Lediga tjänster

Servicetekniker inom elbilar sökes 2018 – tryck för mer info

Hemma hos LMK

Vad har en trasig baklykta, montering av ett plogblad på en helt ny Belos TransPro 5080 och ett samtal om att det är dags för underhållsservice
av maskinerna i maskinparken gemensamt? Det kallas service och är något som LMK Markvårdsmaskiner står för rakt igenom och ett koncept som har förfinats de senaste åren. Nu får vi träffa medarbetarna som gör konceptet möjligt.

HEMMAPLAN En budfirma kommer med en leverans. Kennet Andersson, som ansvarar för reservdelarna och påminner om ”spindeln i nätet” är snabbt på plats för att ta emot delarna. Verkstadschef Daniel Jacobsson dyker upp i verkstadsdörren och passar på att fråga efter en reservdel som beställts och som fanns med i leveransen. Mats Hellsved hejar i all hast på dem på väg ut för att serva en kund. Utanför håller Tommy Sundin, med hjälp av mekanikerna, på att lasta en trailer med bland annat plogblad som ska levereras till kunder. Detta utspelar sig en helt vanlig förmiddag på LMK Markvårdsmaskiner i Arninge.

Verkstaden är mer eller mindre hjärtat i verksamheten, en ständigt pulserande ådra. Verkstaden har, till mekanikernas stora förtjusning,
uppdaterats kontinuerligt. Mycket nöjd, berättar Christer Ekström, är han med den nya
oljekranen och får medhåll av Patrik Sjöström och Daniel Jacobsson. Jargongen är skämtsam mellan mekanikerna, skratten ligger nära till hands och jobben mellan dem fördelas enligt vad som faller sig naturligt.

Patrik, som tidigare drivit en egen verkstad
och arbetat med Belos i över 30 år, tas sig an de flesta jobb på just Belos med sin imponerande erfarenhet. Han jobbar även en hel del med Kubota medan Christer siktat in sig på Weidemann och Walker. En stor del av verkstadsarbetet handlar om ren service och montering av nya tillbehör på maskiner som ska ut till kund. Det gör arbetet i verkstaden betydligt mer säsongsbetonat än vad man kan ana.

De nymonterade maskinerna levereras av Tommy Sundin. Under en dag kan han besöka stora delar av länet men han försöker planera sina körningar effektivt.

– I snitt blir det kanske tio till 15 leveranser på en vecka, två till tre stycken per dag beroende på hur stora avstånd det är. Jag utgår alltid härifrån, säger Tommy och syftar på LMK:s lokaler i Arninge. Ibland händer det att maskinerna står still av någon anledning. Då finns LMK fältservice som räddaren i nöden. För att göra arbetet effektivt är det viktigt att ha stor kunskap om maskinerna, alla känner kanske inte till att exempelvis en trasig baklykta kan vara orsaken till att en maskin inte startar.

– Det gäller att ställa rätt frågor när kunden ringer och försöka få en bild av vad felet kan bero på. Sedan gäller det att ha med sig rätt utrustning och eventuella reservdelar på plats. Vi får vara lite som detektiver, sammanfattar Mats om sitt arbetssätt som också berättar att de kan felsöka elfel och göra service ute hos kund.

Kennet sköter reservdelslagret med ordning och reda för att vardagen på LMK ska fungera smärtfritt och effektivt. Han goda kunskaper och erfarenhet av vad som behöver finnas på lager, eftersom han tidigare har arbetat som mekaniker. Han är också, likt sina kollegor, högst medveten om vad det innebär för en kund om ett stopp inträffar, vilka kostnader och i värsta fall böter det innebär för LMK:s kunder. Därför är det av ytterst vikt att hela tiden hålla lagret uppdaterat genom ständiga inventeringar och alltid vara steget före.

– LMK är en duktig maskinleverantör. Det finns mycket kunskap inom väggarna, konstaterar Kennet avslutningsvis.